Běžecké a sjezdové lyžování

Vyměňte letos sjezdové lyže za běžecké – lyžařský maraton na vás čeká 3

admin  |  Běžecké a sjezdové lyžování, Extrémní vytrvalost

Zima už je pomalu tu a s ní i lyžování. Co zkusit i lyžařský maratón, který by vás mohl zase na čas vrátit do kondice a ještě byste si přitom užili zábavu?

Běh na lyžích, jak prosté, říkáte si, ale v maratónu je běh na lyžích mnohem náročnější, než když se vydáte s kamarády na pár hodinový výlet po okolí. Techniky, které se využívají při maratónu se musíte nejprve naučit a nasbírat zkušenosti. Existují dvě techniky, které vás mohou při běhu na lyžích provázet.

Klasická technika

Jednou z technik je klasická technika, která je podobná chůzi na lyžích, akorát s delší skluzovou fází. Ovšem není to jen o tom, je to i o správném načasování odrazu, přenášení hmotnosti těla, atd. Také důležitým momentem, který se poté odrazí na vaší trase, je vosk. Lepší využití ve skluzu vám bude zárukou lepšího umístění. Při klasické technice jsou různé způsoby běhu. Jedná se o střídavý běh dvoudobý nebo soupažný běh jednodobý. Záleží tedy na vás, jestli dáte přednost stylu, který je charakterizován v jednooporovém postoji se střídavým odpichem holemi nebo hole odpichujete současně v jednom či dokonce dvouoporovém postoji. Každý si zkrátka musí přijít na techniku svou, která mu bude vyhovovat.

Dále je to bruslařská technika, která je náročnější, protože vás opravdu budou bolet vnitřní svaly stehen a možná vám trať bude připadat vzdálená více, než je. Používá se odvrat špičkou při skluzu lyže, v závěru se překlopí na vnitřní hranu a z ní zase následuje odraz. Oboustranné jednodobé nebo dvoudobé bruslení je pro tuto aktivitu typické. Pohyb lze i střídat, myšleny jsou paže při odpichu.

Pozitiva běhu na lyžích – do jisté míry forma rehabilitace

Posilujete svaly horních i dolních končetin, břišní i zádové svalstvo, ale i krevní oběh a srdce

Zvyšujete aerobní vytrvalost

Nezatěžujete klouby jako při atletickém běhu

Zlepšení hospodaření organismu s kyslíkem, nacházíte se ve vyšších nadmořských výškách

Co si vzít s sebou na lyžařský maraton – záleží na technice

Klasická technika

Běžecké lyže – měkčí, s větším průhybem a delší odrazovou skluznicí, jsou vyšší asi o 20-25 cm než je vaše výška postavy, hole jsou dosahujicí svou výškou po ramenní kloub

Běžecké boty – polovysoké, výztuha z plastu nebo karbonu je pod úroveň kotníku, nad kotník vede již jen manžeta, podešev je rovněž měkčí, aby se dobře přizpůsobil odrazu

Bruslařská technika

Běžecké lyže – tvrdší, hlavně v příčném směru, hole dosahují nejvýše k ústům lyžaře

Běžecké boty – pevné, vysoké, s výztuží v oblasti kotníku, podešev zpevněný

Výrobní technologie spočívá v nejrůznějších typech vázání a novinkách – sklolaminát, karbon, kevlar, vlákna z vulkanického čediče, atp.

Lyže lze vyrobit i přímo na míru, což je značnou výhodou. Vám zřejmě postačí lyže, které budou vhodné pro klasickou techniku nebo bruslení. Existují i speciální lyže, které jsou řazeny do různých kategorií, které jsou určené pro čerstvý prašan, ale i tvrdší sníh, tedy rozmanité terény. Lyže pro vrcholové sportovce mohou tak být závodní, sportovní, atd.

Trénink na lyžařský maraton

Je dobré si ho rozplánovat na každý týden. Na začátku týdne tak trénujete spíše vytrvalost (pomalejší tempo, soustředěnost) , v polovině týdne si dáte čas na regeneraci – volno, v druhé polovině týdne se stejně jako v první věnujte technice, vytrvalosti a síle. Měňte terén, mírně členité terény, členitější, stoupání, atp. Cvičte  a protahujte se i bez lyží.

Základ, na kterém se dá vaše kariéra vybudovat tak stojí na vaší píli a tréninku. Začátkem týdne lyžujte tak kolem hodiny, o víkendu zkuste už třeba dvě. Uvidíte, jak vám stoupající intenzita bude vyhovovat. Pokud ne, opět jí snižte, nic se neděje. Příště už to bude zase lepší. Vaše svaly budete posilovat a určitě na sebe nenechá výsledek dlouho čekat.

V tréninku se uplatnily i kolečkové lyže, které jsou pomalejší. Pokud nechcete vydat další finance, trénujte na lyžích a imitujte tak terény, které vás čekají na skutečném maratónu. Opakované odrazy do svahu s holemi, skoky, atd. Lesoparky s okruhy jsou vhodné. To je fáze, kdy není tolik sněhu. Nevadí ani dokonce i to, když sníh není vůbec, vyplatí se i výskoky na lavičku, tahání gumových expanderů či odhodové cvičení. Do teď jste trénovali silovou vytrvalost, když je sníh trénujte techniku provedení na rovince i kopcích.

Komentáře

  1. Harorofbiomb napsal:

    Mifepristone Acheter Propecia Eyebrow Growth Dutasteride Best Buy viagra Online Abortion Pills For Sale

  2. Harorofbiomb napsal:

    Prix Viagra Europe Cialis Alle Erbe Funziona viagra Amoxil Rats Best Way To Take Priligy Strep Throat Amoxicillin Dosage

  3. Harorofbiomb napsal:

    Find Finasteride Legally Tablet Want To Buy Cheap Levitra cialis Propecia Generic Proscar Finasteride Cialis 20 Prix En Pharmacie

Přidat komentář


− jedna = 4