Anabolizace a hydratace organismu 11

Šéfredaktor  |  Bleskové zprávy, Kulturistika, Powerlifting, Strongman, Vzpírání

Není to tak dávno, co jsem si po delším čase opět našel cestu do posilovny a jak jsem se přesvědčil mnohokrát v minulosti, tak v současnosti je toto místo zdrojem informací nejrůznějšího charakteru. Od těch, které nesnesou jakoukoliv šanci pro růst svalové hmoty bez masivního podávání dopingových látek, přes ty, které garantují svalové přírůstky podáváním těch nejdražších doplňků výživy, až k těm, které odmítají aplikaci jakýchkoliv suplementů tvrzením, že jsou naprosto neúčinné.

Nebojte se, mým cílem není polemizovat o jejich pravdivosti resp. nepravdivosti. To co jsem napsal na začátku byl jen úvod, kterým bych chtěl doplnit jedno zajímavé tvrzení, které anabolismus (tzn. Růst svalové hmoty) podmiňovalo aplikací suplementů schopných „natáhnout“ dostatečné množství vody do svalové buňky. Bohužel, tak jako ve většině případů, ani v tomto to není tak jednoduché … někdo si tu plete příčinu s důsledkem. Je sice pravdou, že když nastane zvýšená hydratace svalové buňky, tak už se obvykle nastartovaly anabolické procesy, ale nadbytek vody ve svalové buňce bych určitě za příčinu anabolismu nepovažoval. Je to pouze důsledek přesunu širokého spektra aminokyselin, vitamínů, minerálů, glukózy, tuků a jiných důležitých složek výživy do nitra buňky. Bez těchto komponent, transport kterých do nitra buňky je pod vlivem přirozeně vylučovaných hormonů, by naše svaly prostě nerostly. Ale pozor … jakékoli zvýšení jedné, dvou nebo i tří složek se určitě neprojeví automatickým růstem svalové hmoty, případně přírůstkem na síle. Komplikované? Pro někoho možná ano, ale já jen tvrdím … v kulturistice svalový růst se nedosahuje díky masivní aplikaci jednoho „zázračného“ suplementu. Bez ohledu na to, zda se jedná o ten ze skupiny dopingových nebo klasických, povolených doplňků. Nedělám to rád, ale spíše jako se posuneme dále, podívejme se do světa teorií …

Membránová bariéra

Každá svalová buňka je ohraničena membránou, která není nepropustná – je to biologicky velmi aktivní systém, ve kterém existují tisíce otevřených i uzavřených kanálů sloužících k transportu nejen vody, ale i aminokyselin, tuků, glukózy, minerálů atd. Tyto se nacházejí v buňce i extracelulární prostor. Navíc je součástí dalšího, velmi složitého systému, jehož úkolem je zprostředkovat odpověď na stovky signálů, včetně těch, za které odpovídají přirozeně vylučovány hormony. Většina aminokyselin se dostává do nitra buněk díky využívání mechanismu, který je označován jako Na-dependentní osmotický gradient. Jde v podstatě o masivní přesun sodíku (Na) do buňky, který s sebou „stahuje“ také vodu společně s komponentami nezbytnými pro růst. Výsledkem může být 20 až 30 násobné zvýšení jejich koncentrace ve srovnání s koncentrací extracelulární prostor. Transport aminokyselin přes membránu však nenastane bez adekvátního signálu od příslušného hormonu.

Nezbytnost inzulínu

Jedním z nejsilnějších „kontrolorů“ přísunu vody av ní rozpuštěných živin do svalů je inzulín. Pokud jsou jeho hladiny nízké, nebo paradoxně vysoké, nastává zastavení procesů označovaných jako anabolické. Nastává stagnace růstu svalové hmoty, přichází katabolismus. Stabilní střední hladiny inzulínu v krvi jsou ideální a chytří kulturisté to velmi dobře vědí. Proč ti nejlepší z nejlepších konzumují denně 6 i více jídel, díky kterým v pravidelných intervalech dodávají svému tělu dostatek proteinů a komplexních cukrů? Minimálně kvůli třem důvodům:

Pravidelně podávány jídla dodávají tělu nepřetržitý tok uhlohydrátů, bílkovin, minerálů, vitamínů, suplementárních doplňků výživy a vody, které jsou nezbytné pro anabolismus

Rozdělení celodenní dávky živin a doplňků do několika dávek podstatně zvyšuje jejich vstřebatelnost a využitelnost

Pravidelností se dosahuje stabilizace hladin glukózy a následně i inzulinu během celého dne

Glukagon je katabolický

Nemám nic proti suplementem, které dokáží „natáhnout“ do svalové buňky zvýšené množství vody, ale vhodný trénink v kombinaci s kvalitní stravou zkonzumovaných během dne minimálně v šesti dávkách, jsou podstatně důležitější pro růst vaší svalové hmoty. Udržování stabilních inzulinových hladin a živin v krvi je nesporně pro anabolismus to nejdůležitější. Častou chybou velmi tvrdě trénující kulturisty je to, že dovolí nepřiměřeně klesnout hladině inzulínu. Stačí, když jejich tréninky jsou nadměrně dlouhé, nebo pokud během tréninku nepijí nápoje s malým množstvím sacharidů, případně nejedí několik hodin a je zde zmíněný problém. V takovém případě je nástup katabolických dějů, které zpomalí vaše pokroky (nebo se negativně podepíší na vaší, těžko nabyté svalové hmotě), otázkou několika minut. Slinivka zvyšuje produkci hormonu glukagonu, který působí katabolicky na svaly – buněčná hydratace se snižuje, nastává zpomalení transportu aminokyselin do buňky, svaly nerostou. A nepomohou tu žádné suplementy, schopné zvýšit přítomnost vody ve svalové buňce. Pochopili? Triviálními chybami dokážete eliminovat přínos jakkoli efektivních suplementárních doplňků výživy!

Kortisol je megakatabolický

Vzpomněl jsem výživu, kvalitu jednotlivých jídel, ve zkratce jsem zmínil přínos suplementárních doplňků výživy, vhodný trénink. Ale anabolismus dokáže ovlivnit dokonce i vaše nálada. Proč nálada? Bylo dokázáno, že nejen tvrdý a dlouhý trénink, traumata (např. Popáleniny, svalové poškození, poranění), ale dokonce i zlost, hněv, strach, úzkost i bolest dokážou několikanásobně zvýšit hladinu dalšího katabolicky účinného hormonu – kortizolu. A zvýšená hladina kortizolu automaticky znamená stop růstu svalové hmoty. Je jasné, že v běžném životě je opravdu těžké vyhnout se všem stresovým podnětům, které vyvolávají nárůst hladin kortizolu. Sportovní praxi ale zná postupy, jak je „dostat“ do normálu – např. dávkou vitamínu C, nebo adaptogeny v jakékoliv formě.

I oxidace brání anabolismu

Další chybou, která se negativně podepisuje na nárůstu svalové hmoty, je podcenění účinku antioxidačního systému v organismu. Intenzivní trénink způsobuje vznik obrovského množství volných radikálech ve svalech. Zvýšený oxidativní stres následně způsobuje zmenšování objemu svalových buněk otevíráním kanálů v buněčných membránách, kterými se vyplavuje nejen voda ale i draslík – spuštění anabolických dějů nenastává. Moje rada? Určitě dříve, než sáhnete po doplňku s efektem buněčné hydratace, bezpečné antioxidační doplněk pro každodenní aplikaci.

Komentáře

  1. Harorofbiomb napsal:

    Ventajas Del Kamagra discount isotretinoin acne for sale best website visa Buy Now Worldwide Isotretinoin Shop online pharmacy Achat Cialis Inde Priligy Panama Amoxicillin Chewable Tablets Food Interactions

  2. Brcemib napsal:

    buy cialis cheap 10 mg i recommend cialis generico
    buy cialis click here to buy cialis india cialis 100mg cost

  3. Williamspaws napsal:

    cialis generico online online cialis cialis online

  4. Richardoxype napsal:

    cialis prices cialis cialis 20 mg

  5. LeonillaJak napsal:

    we choice online official site

    6c7d online pfizer 100mg online box

  6. VladislavaJak napsal:

    xl online online

    f048 online online cheap purchase

  7. VladislavaJak napsal:

    online online wien

    f048 caverject with be used online

  8. SadofJak napsal:

    is ato o original

    3292 is vendita itali

  9. DorianaJak napsal:

    online is purchases safe

    1a96 is is differences

  10. SvobodaJak napsal:

    is from canada in 60 mg

    9042 commander is soft

  11. is en vente libre belgique

    b950 is para q sirve

Přidat komentář


+ šest = 7